Försäkringskassan snacka om att vilja spara pengar på föräldrar som utnyttjar den tillfälliga föräldrapenningen man får då man e hemma med sjukt barn
Jag tycker det e sjukt patetetiskt det nya systemet de kör nu.
Skicka ut lappar som vi personal på fsk,ska intyga att barnen VERKLIGEN vatt sjuka och hemma. Jag har tänkt mer och mer..då de säger att de kan komma åt "fusket" mer på detta vis.
NO WAY.. nu kan ju folk fuska ÄNNU mera...

Min teori är att; Du får en lapp där DU ska kryssa i för dem dagar du vatt hemma med ditt sjuka barn, Ta med lappen och be en fsk-lärare underteckna den för att DU sen ska skicka in den.
VÄNTA NU... har F-kassan verkligen tänkt efter... allt ligger ju på  föräldern ändå... och fusket e ju jättelätt att åtgärda då en underskrift redan finns på pappret från en fsk-lärare för dem dagar då barnet VERKLIGEN VATT SJUK och hemma från fsk.. Vem säger INTE sen att du som förälder kan kryssa i fler dagar i efterhand..?
Det kan ju aldrig en fsk kontrollera då det e du som ska skicka in pappret.. så med andra ord, om ni hajar min teori så kan det förekomma MER fusk än ever...
Har ni tänkt på det???

Sen skickar ju F-kassan med redan frankerade brev som du ska posta blanketten i.. vad kostar inte det bara i pengar? Porto,kuvert och pappersarbete... NEJ detta system SUGER!!!!!
Vill folk fuska, tycker jag det e upp till dem..vi andra som e rakryggade och vet att vi gör rätt för oss, ska inte bli drabbade för att andra inte har ett sunt förnuft ...men tyvärr e det ju så med ALLT..
e det ngn som förstör för andra så får tyvärr ALLA ta smällen!!!

istället kan jag tycka att F-kassan kan begära ett läkarintyg då från barnavårdcentralen -efter en längre tids sjukdom eller om ett barn ofta är sjuk då man bara har ett visst antal dagar i sjukersättningsdagar-om man råkat utnyttja mer än hälften efter halva året redan. Barn har ju ofta infektioner så det är ju inte omöjligt tyvärr att dagarna går åt.
brukar visa en film på våra föräldramöten just kring det med infektioner och hur vi föräldrar ska vara beredda på att vara hemma ofta under barnets första tre år på fsk.
Det sprids ju mer bakterier och annat där än ngn annanstans.. spec barnsjukdomar e pecka!!!
Ofta dem man själv oxå åker på ju.
men så e det ju.. man kan liksom inte "blunda" för det.


Så e d med det och nu e hösten oxå kommen..så be ready!!!!
KRAMAR

7 kommentarer

Jennie

26 Sep 2008 08:08

Jag tycker detta systemet verkar ganska ok, visst kostar det pengar med kuvert och porto, det håller jag med om, men när jag har skrivit på ett sånt papper så klistrar jag igen kuveret och ger tillbaka till föräldern, så kan dem inte ändra på det för då måste dem riva upp det igen och då själv betala porto och kuvert. Jag lämnar aldrig ifrån mig ett öppet kuvert. Men visst som du säger, det kan säkert fuskas ändå, men då har jag gjort vad jag kan. Kramis kramis

Ann-Helen

26 Sep 2008 09:53

Har funderat som du i dessa banor, fusket finns ju ändå!! Nej, det är alltid vi ärliga människor som drabbas av detta fusk!

Igår senast såg jag en nyförlöst mamma SAMT pappa som lämnade deras 2 åring på dagis trots att båda var hemma...det stack till i hjärtat på mig, personligen tycker jag att det är lite fusk det med! För varför ska dagis då fungera som barnvakt när båda föräldrar är hemma??



Kram

Susan

27 Sep 2008 07:17

Just det måste kommentera då jag läst A-H´s kommentar ang att lämna barn på dagis då man är nyförlöst.



Visst tycker jag också att man ska ha sitt första barn hemma även om man är nyförlöst MEN om föräldrarna lämnar storasyskonet på dagis ändå så ser jag inget fel i det.



För det fösrta så vill barnet kanske till dagis.

För det andra så kanske mamman har gått igenom en otroligt jobbig förlossning (alla förlossningar går inte smidigt) och behöver vila lite. Om dom lämnar storasyskonet på dagis eller hos en släkting spelar ju ingen roll.

Sen är det ju inte många timmar det rör sig om eftersom syskonen blir 15 timmarsbarn.

Så nej, jag tycker inte att det är något att se ner på även om jag inte har gjort så själv.

Susan

27 Sep 2008 07:21

Oj...mitt svar till detta inlägget kom visst på inlägget som är under. jaja....det ska vara här i alla fall.

annki

28 Sep 2008 09:35

Tycker barn ska vara på dagis o träffa sina kompisar .de missar ju så mycket om de går hemma med förälder .o alla barn har rätt till dagis .de hinner nog lära känna sitt syskon ändå .sen är dom ju inte hela dagen heller på dagis när man har fått syskon till dem utan bara 15 timmar .barn behöver komma ifrån sina föräldrar lite då blir de självständiga o lär sej att livet inte är en dans på rosor .plus kompisar är ju viktigt för dem .

bella

28 Sep 2008 16:20

du har helt rätt!!!!

Jennie

12 Oct 2008 17:26

Fick ett sånt papper i veckan och såg då att man ska ju skriva i hur många dagar man godkänner så då kan dem ju inte fuska, och ser dem på f-kassan att man "suddat" bort och skrivit en annan siffra tar dem kontakt med förskolan. Så jag tror nog systemet kommer funka. =) Hoppas ni hade det bra på semestern =)

Kommentera

Publiceras ej