Jag har tagit bloggsemester nga dagar. I veckan var nämligen mannen på konferens och jag fick hjälp av världens bästa morfar med lämning och hämtning av barnen - går inte ihop med mina arbetstider direkt! 
Undra hur man skulle lösa livets vardagspussel om man mot förmodan skulle bli ensamstående!? En eloge till alla som är det som kör detta dagligen. 
 
sen har jag känt mej hängig och frusen i nga dagar och nu lagom i fredags slog en förkylning ut. Så jag har ställt in alla helgens planer då jag vill bli kvitt den. Så vi missade tyvärr gårkvällens kräftskiva med vänner och barn :( 
så tråkigt! 
 
Jag lovade på instagram att dela med mej av min goda italienska pasta/lasangesås! 
barnen älskar lasange nämligen här och denna goda tomatsås ger dom alltid 10 fingrar upp för!
 
 

Ingredienser:

  • 2 burkar hela skalade tomater; krossade tomater eller passerade tomater; eller 1 kg färska tomater
  • 1 gul lök
  • 1 kinesisk vitlök
  • 0,5 dl olivolja
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 tsk socker
  • 2 msk rödvinsvinäger
  • 0,5 tsk torkad rosmarin eller en nypa färsk
  • 0,5 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • ev. 1 tsk torkad basilika eller 10 blad färsk
  • ev. 1 tsk torkad oregano eller 15 blad färska
  • TillagningMed färska tomater: Skala, kärna ur och hacka tomaterna. Ex. kan du koka upp vatten, skära ett ex i tomaternas topp och sedan koka tomaterna i två minuter, häll av och låt svalna något så kan du dra av skalet. Dela dem sedan och ta ur kärnorna. Hacka sedan tomatköttet i ca 1x1 cm tärningar. Ett annat sätt är att klyfta tomaterna, ta bort kärnorna och sedan skära loss skinnet med en vass kniv och efter det hacka tomatköttet.
  1. Använder du tomater på burk så är det bara att öppna och fortsätta enligt nedan.
  2. Skala och hacka lök samt vitlök.
  3. Fräs lök och vitlök i olivoljan i en stor kastrull i cirka tre minuter. Rör om.
  4. Tillsätt de hackade tomaterna samt 1 dl vatten eller tomaterna på burk (då behövs inget vatten).
  5. Tillsätt tomatpuré, socker, rosmarin, salt, svartpeppar, basilika och oregano. Rör om och koka tomatsåsen i ca 20 minuter på låg värme, gärna längre.
  6. När såsen har kokat ihop så kan du smaka av den med salt, peppar, socker och vinäger (salt, sött och surt) innan servering.

Kommentera

Publiceras ej