Vilken dag .. 
skönt med ngn dagsutflykt då och då
Nu har vi ju snart huset fullt av projekt. 
Husfasaden ska putsas och redan nästa vecka 
kommer arbetarna 
plus köket ska ner inför ett nytt 
som är komplett om 4-6 veckor 
om leveranserna kommer som planerat. 
 
Blir ett vitt med integrerat handtag 
med betong liknande bänkskiva
och ev ngt ljust kakel eller glasskivor 
över. 
 
Imorse bakade jag fröknäcke.
Det är ju så gott. 
 
 
Recept för 
 
Fröknäcke 
 
2 dl valfria frön och kärnor (välj bland linfrön, chaifrön,sesamfrön, pumpakärnor och solroskärnor)

2 dl majsmjöl
1 krm salt

½ dl olivolja

2 ½ dl kokande vatten
flingsalt på toppen av knäcket
 
  1. Sätt ugnen på 150°C.
  2. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca 30x40 cm.
  3. Blanda alla torra ingredienser och rör i olja och vatten. Låt svälla ca 15 minuter.
  4. Bred ut smeten tunt på plåten.strö flingsalt över. Grädda mitt i ugnen ca 1-1½ timme. Drag över bakplåtspappret med knäcket på ett galler och låt svalna.
Jag serverar mina fröknäcke med avokado alt enkel ostbit - ska testa med jordnötssmör o banan imorgon som ett mellis. 
 
 
 
 
Efter fröknäckebak och dotterns drillträning 
tog hela familjen oss ut på en dagstur till 
Stenshuvuds Nationalpark. 
Det var lite stenigt och lerigt på sina håll till toppen 
men skam den som ger sig. 
Vi kom upp och hundarna var tappra. 
Vi bar dock vår minsta upp från stenar, trappor och klippor då han inte ska utsättas för längre promenadturer som kan påverka hans höfter. 
 
 
givetvis passade jag på att fylla på förrådet med 
lite must, cider, marmelad och krämer på Kiviks Musteri. 
Jag fick mig två nya favoriter från deras sortiment 
som var läskande fräscha. 
 
 
nu vankas snart en god natts sömn efter hundturen 
imorgon är en annan dag. 
 

Kommentera

Publiceras ej